COVID-19: Ασφαλής χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά

Τα παιδιά λόγω της τηλε-διεξαγωγής μαθήματων, θα αναγκαστούν πλέον να εργάζονται πολλές ώρες στους υπολογιστές τους. Ωστόσο, όπως ακριβώς και οι ενήλικες και οι μαθητές μπορούν να πέσουν θύματα ηλεκτρονικής επίθεσης ή παρενόχλησης και μάλιστα με τρόπο ιδιαίτερα επίπονο. Ξεχωρίσαμε 3 βασικά σημεία προσοχής τα οποία, χωρίς πρόσθετο οικονομικό κόστος, αυξάνουν την αποτελεσματικότητα του ελέγχου και περιορίζουν την πιθανότητα πρόσβασης σε ακατάλληλο περιεχόμενο, της παρενόχλησης, της κλοπής ταυτότητας και άλλες αρκετά οδυνηρές καταστάσεις.

Μια από τις παράπλευρες επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19 είναι και το κλείσιμο των σχολείων. Σχεδόν στο μέσο της σχολικής χρονιάς, μια νέα πραγματικότητα επιβάλλεται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές. Η τεχνολογία που εφαρμόσθηκε σε ευρεία κλίμακα σε πλήθος ανά τον κόσμο επιχειρήσεων με τη μορφή της τηλε-εργασίας, εφαρμόζεται και για την τηλε-διεξαγωγή μαθήματων και μάλιστα σε συνδυασμό με την χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή ακόμη και με ιστοσελίδες με αποκλειστικό σκοπό την παροχή εκπαιδευτικού υλικού.

Ακόμη και τα παιδιά τα οποία δεν ήταν εξοικειωμένα με τους υπολογιστές, θα αναγκαστούν πλέον να εργάζονται πολλές ώρες στους υπολογιστές τους. Ο δε μέσος όρος ηλικίας εισόδου στην χρήση υπολογιστών μειώθηκε ακόμη περισσότερο και μάλιστα με επείγοντα τρόπο.    Ωστόσο, όπως ακριβώς και οι ενήλικες και οι μαθητές μπορούν να πέσουν θύματα ηλεκτρονικής επίθεσης ή παρενόχλησης και μάλιστα με τρόπο ιδιαίτερα επίπονο.  Σε αυτή την περίπτωση, όπως συμβαίνει και στο εργασιακό περιβάλλον, είναι σημαντικό να τεθούν σε εφαρμογή μέτρα προστασίας.

3  Ανέξοδα Σημεία Βελτίωσης του Ελέγχου

Οι τρόποι προστασίας ποικίλουν σημαντικά. Ξεχωρίσαμε 3 βασικά σημεία προσοχής τα οποία, χωρίς πρόσθετο οικονομικό κόστος,  αυξάνουν την αποτελεσματικότητα του ελέγχου και περιορίζουν την πιθανότητα πρόσβασης σε ακατάλληλο περιεχόμενο, της παρενόχλησης, της κλοπής ταυτότητας και άλλες αρκετά οδυνηρές καταστάσεις.

  1. Επιτηρουμένη Χρήση του Διαδικτύου: Η επιτήρηση/επίβλεψη μπορεί να είναι είτε φυσική, είτε μέσω της χρήσης parental controls, όπως ήδη παρέχονται σε λειτουργικά συστήματα Windows και MacOs. Παρακολουθήστε τις τοποθεσίες που επισκέπτονται τα παιδιά τις ώρες που δεν συμμετέχουν σε μαθήματα εξ αποστάσεως. Αποφύγετε μια γενικευμένη πολιτική απαγόρευσης σε ιστοτόπους εκτός των αυστηρά μαθητικών. Αντιθέτως, βασιστείτε σε μια συμφωνία "τιμής και εμπιστοσύνης", συμφωνώντας στο να μην διαγράφεται το ιστορικό πρόσβασης σε ιστοτόπους (history), δυνατότητα που παρέχουν όλοι οι web browsers. Επίσης η πρόσβαση στα κοινωνικά δίκτυα  και τα προφίλ των παιδιών θα πρέπει να επιβλέπονται τακτικά και να επιβάλλονται τα κατάλληλα επίπεδα ασφάλειας.
  2. Προστασία της ταυτότητας του ανηλίκου: Χάρη στη γενίκευση της εφαρμογής του GDPR, έχει επιτευχθεί μεγαλύτερη προσοχή σε ότι αφορά τον σεβασμό της προστασίας των προσωπικών δεδομένων, ιδιαίτερα των ανήλικων. Παρ’ όλα αυτά, θα χρειαστεί να διασφαλιστεί ότι ο ανήλικος ή ο έφηβος δεν αποκαλύπτει λεπτομερή στοιχεία ταυτοποίησής του, ειδικά στα κοινωνικά δίκτυα και σε ιστοτόπους που προσφέρουν υποτιθέμενα δωρεάν υπηρεσίες ή λογισμικό για διασκέδαση, παιχνίδια κλπ.
  3. Εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση: Όπως και οι ενήλικες, έτσι και τα παιδιά και οι έφηβοι πρέπει να εκπαιδεύονται σχετικά με τους κινδύνους που συνδέονται με τη χρήση του διαδικτύου και των κοινωνικών δικτύων. Πρέπει να παρέχονται συμβουλές για την προστασία της ταυτότητάς τους, αποφεύγοντας συζητήσεις με άγνωστους ανθρώπους καθώς και η χρήση ασφαλών κωδικών πρόσβασης. Προειδοποιήστε τα παιδιά και τους εφήβους ότι τα σχόλια και το περιεχόμενο που μπορούν να δημοσιεύσουν στο διαδίκτυο, πρακτικά δεν μπορούν να διαγραφούν ολοκληρωτικά και μπορεί να έχουν ατυχείς συνέπειες, αν όχι άμεσα, ακόμη και πολλά χρόνια αργότερα. Ομοίως, πρέπει να διασφαλιστεί ότι οι εφαρμογές (apps) που έχουν ληφθεί από το διαδίκτυο είναι νόμιμες και δεν αποτελούν πύλη εισόδου κακόβουλου λογισμικού.

Συμπερασματικά, η συνολική προσέγγιση δεν διαφέρει σημαντικά από τις ευρέως διαδεδομένες εταιρικές πολιτικές και διαδικασίες κυβερνοασφάλειας. Σε όλες τις περιπτώσεις, είναι το ίδιο σημαντικό να εκπαιδεύουμε, να ευαισθητοποιούμε και να εφαρμόζουμε ασφαλείς διαδικασίες γιατί δυστυχώς, οι κίνδυνοι στο διαδίκτυο έχουν μια ιδιότητα που δεν μεταβάλλεται στον χρόνο: Είναι πάντα αυξανόμενοι.